כאב בשוקיים בספורטאים

כאב בשוק המופיע בספורטאים בזמן מאמץ הוא תופעה נפוצה. שלושת  המצבים השכיחים הגורמים לתופעה זו הם: תגובת מאמץ, שבר מאמץ ותסמונת מדור כרונית.

תגובת מאמץ (נקרא גם Shin splints) – בתחילה הכאב מופיע רק לאחר ריצה של מספר ק"מ ובהמשך הכאב עלול להתגבר ולהופיע בתחילת הריצה ואף בהליכה. הכאב מופיעה בד"כ בשתי השוקיים וממוקם בשליש המרוחק ובצד הפנימי של השוק. לחיצה על האזור גורמת לכאב עז. האבחנה נעשית בעיקר על סמך אופי התלונות וממצאי הבדיקה הגופנית. צילומי רנטגן של השוקיים תמיד תקינים ומיפוי עצמות יכול להדגים קליטה באזור הכואב. מצב זה לא יכול לגרום לנזק אם ממשיכים לרוץ למרות הכאב.  הטיפול היעיל היחיד הוא מנוחה.

שברי מאמץ (Stress fractures) – שברי מאמץ בשוק נוצרים מעומס מחזורי על העצם הגורם לחוסר איזון בין בניית עצם לספיגת עצם ולהחלשת רקמת העצם. הגברת עומס האימונים (כמו בחיילים בטירונות) ושינוי הרגלי ריצה (שינוי במשטר האימונים, בנעליים, במשטח ריצה וכדומה) שכיחים כגורמים מקדימים. הסימפטומים מתפתחים בהדרגה וכוללים כאב בקדמת השוק המופיע במאמץ. בבדיקה קיימת רגישות מקומית בלחיצה על אזור השבר בעצם השוק ולעתים מופיעים חום מקומי ואודם באזור. צילום לא מדגים את השבר בשלב מוקדם אך מיפוי עצמות מדגים קליטה ממוקדת באזור השבר. הטיפול הוא מנוחה מריצה למשך 6 שבועות.

תסמונת מדור כרונית  (Chronic compartment syndrome)  – שרירי השוק עטופים במעטפת של רקמת חיבור ונמצאים במדורים סגורים. בתסמונת מדור כרונית, בזמן מאמץ כשהשרירים מתנפחים, הלחץ בתוך המדור עולה מעבר לתקין ומופיע כאב. התלונות השכיחות הן של תחושת לחץ וכאב בזמן ריצה, בקדמת השוק בחלקה האמצעי והעליון. האבחנה מתבצעת באמצעות בדיקה למדידת לחצים  בתוך השרירים מייד לאחר מאמץ. הטיפול הוא באמצעות ניתוח פשוט יחסית הנקרא פציוטומיה (Fasciotomy).שבו מתבצע חיתוך מעטפת השירים.