ניתוחים זעיר פולשניים

בשיטת הניתוח הרגילה תיקון עיוות במבנה האצבעות מבוצע דרך חתך בעור. לאחר שפותחים את העור מטפלים ברקמות הדורשות תיקון באופן ישיר.

חיתוך העצם מבוצע על ידי מסורית רוטטת. החסרונות בשיטה זו הם כאב רב יותר לאחר הניתוח, סיכון לזיהום, החלמה יותר ממושכת וצלקות בעור. בעיות אלו ניתן למזער על ידי ניתוחים זעיר פולשניים.

בשיטת הניתוח הזעיר פולשנית (minimally invasive) מבוצעות אותן פעולות ניתוחיות ללא פתיחה נרחבת של העור דרך מספר חתכים זעירים. באמצעות מקדח בקוטר 2 מ״מ ניתן לבצע חיתוכים מדויקים של עצם. כיצד ניתן לבצע חיתוך של עצם מבלי שמסתכלים על העצם? ובכן ההסתכלות בשיטה הזעיר פולשנית מבוצעת באמצעות מכונת שיקוף רנטגן המספקת תמונות בזמן הניתוח. גם בגידים וברצועות ניתן לטפל לפי אותו העיקרון באמצעות סכינים זעירים ומדויקים.
האם הניתוח בטוח? שיטות ניתוח זעיר פולשניות נמצאות בשימוש מזה זמן רב על ידי פודיאטרים (מנתחי כף רגל שאינם רופאים) בארצות הברית. הפודיאטרים הוציאו שם רע לשיטה עקב אחוז סיבוכים גבוה ובעיקר פגיעה בכלי הדם של האצבעות המנותחות ונמק הגורם לאובדן האצבע. הסיבה לסיבוכים אלו קשורה לסוג הציוד שבהם משתמשים הפודיאטרים – מקדחים לחיתוך עצם המסתובבים במהירות גבוהה מאוד. בגלל המהירות הגבוהה המקדח יוצר חום השורף את כלי הדם והעצבים.
בשנים האחרונות החלו באירופה לפתח ציוד ושיטות ניתוח זעיר פולשניות חדשות. בניגוד לציוד הישן המקדחים החדשים מסתובבים לאט באופן יחסי כך שאינם פוגעים בכלי הדם והעצבים. גם טכניקות הניתוח השתכללו והן מתבססות כיום על ידע אנטומי מדויק.
כיום טכניקות הניתוח הזעיר פולשניות הן בטוחות בידים הנכונות.
דר׳ ערן תמיר עבר קורסי השתלמות באירופה באיגוד האירופאי לניתוחים זעיר פולשניים והוא משתמש בציוד המומלץ.

ניתוחים זעיר פולשניים קיימים כבר בתחומים רבים ברפואה ובחלק מהניתוחים, כמו כריתת כיס מרה, הם כבר טיפול סטנדרטי מזה שנים רבות. אני מעריך שזהו העתיד גם בניתוחי כף רגל!