פגם בסחוס בקרסול

פגם בסחוס הקרסול נקרא גם פגם אוסטאוכונדרלי בקרסול. מפרק הקרסול נוצר מהחלק המרוחק של עצמות השוק ומעצם הטלוס בכף הרגל.

באזור המפרק קצוות העצמות מצופות בסחוס חלק שמקטין את החיכוך ומאפשר תנועה חלקה. לעצם הטלוס צורת כיפה או אוכף והיא מצופה בסחוס שעוביו 1 וחצי מ"מ. מתחת לסחוס נמצאת שכבת עצם קשה שתומכת בסחוס.

בפגם אוסyאו (עצם) כונדרלי (סחוס) מופיע פגם בסחוס  בצורת סדק או קרע ושבר קטן בעצם שמתחת לסחוס. קוטרו של הנגע הוא בד"כ בין 5 ל 10 מ"מ והוא מוקף בסחוס ועצם תקינים.

בחלק מהמקרים פגם זה מופיע בעקבות חבלה כמו נקע בקרסול ובחלק מהמקרים הסיבה לא ידועה. הסימפטומים כוללים כאב כללי בקרסול שקשה למקם אותו במדויק ולעיתים נפיחות וצליעה.

הכאב מופיע ליסרוגין בעיקר במאמץ ומשתפר או חולף במנוחה. בבדיקה גופנית לרוב אין ממצא ספציפי. בדרך כלל ניתן בצילום רנטגן לראות את הנגע אך צילום תקין אינו שולל את האבחנה וכדי לאבחן במדויק ולהחליט על טיפול יש לבצע סי טי ואם אר אי.

טיפול לא ניתוחי לא משנה את הנגע אך טיפולים לא ספציפים כמו מנוחה ממאמצים ותרופות נוגדות כאב ודלקת יכולים לשפר באופן משמעותי את הסימפטומים. טיפול ניתוחי מתבצע כשסימפטומים משמעותיים נמשכים לאורך חודשים רבים.

הטיפול השכיח ביותר מתבצע בניתוח ארתרוסקופי וכולל הסרת הסחוס והעצם הפגועים וקידוח לעומק רקמת העצם שבתחתית הנגע. הקידוח מעודד מילוי של המכתש שנוצר ברקמת חיבור חדשה.

במקרים שבהם הנגע גדול או עמוק במיוחד ניתן לבצע ניתוח פתוח שבו לוקחים גלילים של סחוס ועצם מהברך (מאזור שמאפשר זאת) ושותלים אותם באזור הנגע בקרסול.